onsdag 24. oktober 2007

Realpolitikk VS. Idealistisk politikk

Er realpolitikk mer moralsk riktig en idealistisk politikk?

Hadde jeg fått dette spørsmålet i hverdagen hadde jeg ikke hatt peiling på hva jeg skulle svart. Har også spurt familie og venner hva realpolitikk og idealistisk politikk er, men der fekk jeg ikke noen kloke svar. Så jeg oppfatter dette som et "uvanlig" spørsmål.

Etter og ha lest litt å prøvdt å forstå hva som er forskjell på realpolitikk og idealistisk politikk, ville jeg nok svart både og om jeg hadde fått spørsmålet. Dette er fordi realpolitikker er på en måte virkelig mens jeg syntes den idealistiske politikken er mer "oppdikta/en fantasi verden". Realpolitikker er en tøff og kanskje litt vanskelig, men som sagt den er virkelig. Her må folk sammarbeide for at det skal fungere, men det er vel normalt at vi må samarbeide får å få ting til? I den idealistiske politikken er meningene og synspunktene bra.

Dette var alt jeg hadde om realpolitikken og den idealistiske politikken, det var en vanskelige oppgave. Både til å forstå hva de forskjellige politikkene var og til å finne ut om de. En slik oppgave som dette hadde det våre godt om du gjikk gjennom før vi skulle utføre.

Martine

1 kommentar:

Leif Harboe sa...

Hei, jeg synes du har kommet langt! Jeg vet at mange misliker å få vanskelige oppgaver som de må streve med alene, men samtidig er det å få ting som man må gruble over og ikke helt vet svaret på, viktig for å utvikle egen tenkning og egen dømmekraft.
Ofte er det nok sånn at læreren kommer med "svarene" før elevene i det hele tatt har fått lov å begynne å tenke selv.